مولد وان دوگراف

وان دوگراف دستگاهی است که می‌تواند مقدار زیادی الکتریسیته ساکن تولید کند، درست مثل ابرها؛
به‌طوري كه وقتی دست‌تان را به آن می‌زنید، می‌توانید جرقه‌هایی مثل رعد و برق را در اتاق خودتان ببینید .مولد واندوگراف، دستگاهي است كه مي‌تواند بارها و ولتاژهاي خيلي بالايي را توليد كند.
در اين مولد، يك تسمه لاستيكي كه به سرعت حركت مي‌كند، بارهاي منفي را به داخل يك پوسته فلزي كروي مي‌برد.
اين پوسته بر روي يك پايه عايق نصب شده است تا بار روي آن نتواند منتقل شود.
اگر اين پوسته را باردار كرده و و يك كره متصل به زمين در نزديك آن قرار دهيد، جرقه‌هاي بزرگي مانند جرقه‌هاي كوچك آذرخش (برق آسمان)، در ميان دو كره توليد مي‌شود.
بار الكتريكي منفي بر روي پوسته كروي به اندازه‌اي زياد است كه هوا (كه در حالت عادي عايق است) را براي لحظه‌اي به رسانا تبديل مي‌كند.
جرقه و بار الكتريكي، به طرف كره متصل به زمين (يا اگر شما خيلي نزديك آن باشيد به طرف شما) حركت مي‌كند
لوازم ساخت یک واندو گراف
یک کش پهن لاستیکی
سیم
میخ
یک آرمیچر کوچک مثل موتور بادبزن
یک تکه لوله PVC
یک سیخ چوبی
کیسه پلاستیکی
نوارچسب
قوطی نوشابه فلزی
بطری نوشابه پلاستیکی
2 باتری 3ولتی
یک ظرف ماست پلاستیکی کوچک


طرز ساخت:

1 - وسط ظرف ماست را سوراخ کنید.
2 - آرمیچر را درست زیر سوراخ به ظرف بچسبانید.
3 - میخ را داغ کنید و با احتیاط 2 سوراخ برای عبور سیم‌های آرمیچر در دیواره ظرف درست کنید. سیم‌ها را از سوراخ‌ها رد کنید.
4 - سوراخ دیگری درست عمود بر محور موتور آرمیچر ايجاد كرده و از آن یک سیم آزاد بگذرانید که سیم زمین بشود.
5 - لوله PVC را روی ظرف بگذارید. بالای لوله یک تکه از سیخ چوبی را قرار دهید. دور سیخ را با نوارچسب بپیچید تا کلفت شود. حالا کش را دور سیخ بیندازید. سر دیگر کش را به محور آرمیچر بیندازید. همه چیز را با نوارچسب سفت کنید.
6 - حالا سر و ته بطری پلاستیکی را ببرید. لوله PVC باید در بطری جا شود. روی سر بطری هم قوطی نوشابه را بگذارید.
7 - انتهای بطری نزدیک به قوطی را سوراخ کنید؛ از آن یک سیم - که سرش را لخت کرده‌اید - بگذرانید و آن را به قوطی وصل کنید و با چسب محکم کنید.
8 - حالا سیم‌های بیرون‌آمده از ظرف ماست را به باتری‌ها وصل کنید. بعد از چند دقیقه همه چیز برای رعد و برق حاضر است؛ کافی است به قوطی دست بزنید.

پیروز و سربلند باشید
منبع :وبلاگ آموزش فیزیک---کشوری
 
 
 
 

فیلم های آموزشی فیزیکی

به نام خدا

آنچه را با دیدن کند ادراک آن     سال ها نتوان نمودن با بیان

فیلم های آموزشی مفید فیزیکی

تعدادی از بهترین آزمایش های ساده برای دانلود با حجم کم و کیفیت مناسب را در زیر مشاهده می فرمایید.

برای رفتن به لینک دانلود اینجا کلیک کنید.

نیروی مغناطیسی

 
پیروز و سربلند باشید
منبع:من و فیزیک و دانش آموزان دوست داشتنیم

آهنربای الکتریکی

در شكل زير، تعداد حلقه‌های سيم‌پيچ‌ها برابر است. اما تعداد خطوط قوای آهنربايی تفاوت دارد. چرا؟

 

پیروز و سربلند باشید

من تو را ناب ترین شعر زمان میدانم

خدا نیز تو را بسیار دوست دارد



فروغ صبح دانایی انیس روز نادانی چگونه پاس دارم تورا اینك كه می دانم خدا هم نیز چون من تورا بسیار دوست می دارد من هم چون خدایم تو را دارم سپاس بیحد ...

 

و سپاس بر تویی که نوایت غنچه های سبز زندگی می آفریند.

و اینک تویی با اندیشه های حیات بخش و تجربه ای گرانبها که سر چشمه ی آن لطف ازلی است.

تو ای معلم ، به من آموختی که زندگی دری گران  است که ارزان نفروشم و حال پرواز دلمان را در

آسمان صداقت به نظاره ایستادیم و بسویت آمدیم که بگوییم :

ای هستی بخش رویاها . شاید این عمر گذران بگذرد و گلستان روزی رنگ فنا گیرد،ولی آنچه

می ماند نسلهایی است که از تو بار گرفته اند و همیشه سبز خواهند ماند./

روز معلم بر همه معلمانُ واساتید و همکاران عزیز مبارک

القای الکترومغناطیسی

فيزيك سال سوم دبيرستان

 

 1   -القای الکترو مغناطیس را تعریف کنید؟

ایجاد جریان الکتریکی را در یک رسانا، توسط تغییرات مغناطیسی،القای الکترومغناطیسی می نامند.

2-آزمایشی طراحی کنید که پدیده القای الکترومغناطیس را نشان دهد؟

یک سیم پیچ را به گالوانومتر متصل می کنیم آنگاه آهنربایی را به درون سیم پیچ وارد می کنیم،مشاهده می شود که عقربه گالوانومتر جریانی را نشان می دهد. یعنی با تغییرات میدان مغناطیسی در سیم پیچ جریان الکتریکی ایجاد کرده ایم.

3-اگر در آزمایش بالا آهنربا را از قطب مخالف به سیم پیچ نزدیک کنیم چه تغییری مشاهده می شود؟

جریان ایجاد شده در سیم پیچ بر عکس قبلی خواهد بود و عقربه گالوانومتر به سمت دیگر حرکت می کرد.

4-آهنربا را از قطب N وارد سیم پیچ کنید، بطوریکه از درون سیم پیچ عبور کرده و از سمت دیگر آن خارج شود.مشاهدات خود را بنویسید.

مشاهده می شود که در هنگام وارد شدن آهنربا به سیم پیچ عقربه گالوانومتر منحرف شده و جریان را نشان می دهد. در هنگام خروج آهنربا از سیم پیچ عقربه گالوانومتر در جهت مخالف منحرف شده و جریان را در جهت مخالف نشان می دهد.

5-چرا جهت جریان القاء شده هنگام وارد کردن آهنربا به سیم پیچ با جریان القا شده در هنگام خروج آهنربا مخالف یکدیگر است؟

زیرا بر اساس قانون لنز در هنگام ورود آهنربا ، میدان دائما در حال افزایش است. ولی در هنگام خروج آهنربا میدان مغناطیسی در حال کاهش است پس جهت جریانهای ایجاد شده مخالف هم خواهند بود.

6-چه عواملی باعث ایجاد جریان القایی موثر هستند؟

1-تغییرات میدان مغناطیسی B∆

2-تغییرات مساحت مدار بسته A∆

3-زاویه بین حلقه عمود بر سطح و میدان مغناطیسی 

7-منظور از شار مغناطیسی چیست؟

در حقیقت عامل اصلی ایجاد جریان القایی را تغییرات شار مغناطیسی می نامیم که دربرگیرنده سه عامل، تغییرات میدان مغناطیسی،تغییرات مساحت و تغییرات زاویه می باشدφ= BA cos θ           

8-سه روش ایجاد جریان القایی (یا تغییرات شار مغناطیسی)در یک پیچه بیان کنید:

الف)پیچه را در یک میدان مغناطیسی متغیر قرار می دهیم،مانند نزدیک کردن آهنربا به سیم پیچ

  φ=Δ B.A cos θ            Δ

ب)پیچه را در یک میدان مغناطیسی یکنواخت قرار می دهیم و سطح آنرا تغییر می دهیم .مثلا با دست پیچه را محکم می کشیم.(تغییرات سطح A∆)

Δ φ= B. ΔA cos θ           

پ)پیچه را در یک میدان مغناطیسی یکنواخت بدون تغییر مساحت قرار می دهیم و پیچه را می چرخانیم ( تغییرات زاویه )

 Δ φ= B. A (cos θ2cosθ1)

 9-آزمایشی طراحی کنید که نشان دهد هر چه تغییرات شار سریع تر شود میزان جریان القایی چه تغییری می کند؟

آهنربا را از قطب N به آهستگی به درون سیم پیچ نزدیک می کنیم و عده ای را که گالوانومتر نشان می دهد را یادداشت می کنیم   I

همان آهنربا را از قطب N و با سرعت به درون سیم پیچ نزدیک می کنیم و عددی را که گالوانومتر نشان می دهد را یادداشت می کنیم    I

مشاهده می شود که اگر سرعت تغییرات شار زیاد شود،اندازه جریان القایی را نیز افزایش می دهد.                              I>I

10-قانون القای الکترومغناطیسی فارادی را بیان کنید و رابطه آنرا بنویسید؟

هرگاه شار مغناطیسی ای که از مدار بسته ای می گذرد تغییر کند ،نیرو محرکه ای دز آن القا می شود که بزرگی آن با آهنگ تغییر شار مغناطیسی متناسب است

ε = - N dφ/dt   

11-یکای شار مغناطیسی در SI   چیست؟

یکای شار را "وبر" می نامیم و آنرا با نماد (bw ) نشان می دهیم

یک وبر معادل یک تسلا متر مربع می باشد.

12-علامت منفی در فرمول ε = - N dφ/dt      نشان دهنده ی چیست؟

نشان دهنده ی آن است که طبق قانون لنز جهت نیروی محرکه القایی همواره با تغییرات شار مخالفت می کند.

13-جریان القایی چیست؟

نیروی محرکه القایی در پیچه جریانی تولید می کند که به آن جریان القایی گفته می شود.

14-فرمول جریان القایی چیست؟

I = ε/R   ……….   ε = - N dφ/dt   ……         I = - (N/R).( dφ/dt)                       

 15-قانون لنز را بیان کنید؟

جهت جریان القایی در مدار همواره با تغییرات شار مخالفت می کند.

16-آزمایشی طراحی کنید که بیانگر قانون لنز باشد؟

سیم پیچی را به گالوانومتر متصل می کنیم،آهنربایی را از قطب N یه سیم پیچ نزدیک می کنیم (افزایش میدان ←افزایش شار) مشاهده می شود که عقربه گالوانومتر به سمت راست منحرف شده است.

حال آهنربایی را از قطب N از پیچه دور می کنیم.مشاهره می شود که عقربه گالوانومتر به سمت چپ منحرف می شود یعنی جریان در خلاف جهت اولی ایجاد شده است.(کاهش میدان← کاهش شار)

نکته: نزدیک شدن آهنربا← افزایش میدان مغناطیسی  ←افزایش شار←  نیروی محرکه منفی←  جریان منفی

دور شدن آهنربا←  کاهش میدان مغناطیسی←  کاهش شار←  نیروی محرکه مثبت←  جریان مثبت

17-آیا با جریان در سیم لوله ،اندازه میدان مغناطیسی هم تغییر می کند؟

(به بیان ساده تر آیا در سیم لوله یا القاگر با تغییر دادن جریان تغییرات میدان مغناطیسی را خواهیم داشت؟)

بله،زیرا میدان مغناطیسی سیم لوله از فرمول I n  0ϻ = B بدست می آید در نتیجه با تغییر دادن I میزان B هم تغییر خواهد کرد.

18-آیا با تغییر جریان در سیم لوله (القاگر) می توانیم جریان القایی در مدار بوجود آوریم؟

بله،با توجه به سوال قبلی ، با تغییر جریان در حقیقت یک میدان مغناطیسی متغیر ایجاد کرده ایم که سیم لوله در این میدان قرار گرفته است.پس باید طبق فرمول  ε = - N dφ/dt       شاهد تغییر شار و ایجاد نیرو محرکه و در نهایت ایجاد یک جریان القایی در مدار سیم لوله می باشیم.

19-خود القایی چیست؟

هرگاه جریانی که از یک سیم لوله یا پیچه می گذرد،تغییر کند.در آن نیرو محرکه ای بوجود می آید که با عامل تغییر جریان مخالفت می کند و به آن نیروی محرکه خودالقایی گفته می شود.این پدیده را خودالقایی گویند.به بیان ساده تر :

به این پدیده که تغییر جریان در یک مدار باعث ایجاد نیروی محرکه القایی در همان مدار می شود،خودالقایی می گویند.

20-آیا اگر  جریان گذرنده از یک سیم لوله را ثابت کنیم،نیروی محرکه خودالقایی ایجاد می شود؟

خیر،زیرا جریان ثابت است پس تغییرات میدان مغناطیسی و در نتیجه تغییرات شار را نخواهیم داشت و طبق ε = - N dφ/dt      نیروی محرکه نیز ایجاد نمی شود و برابر صفر می باشد.

21-ضریب خودالقایی(یا القاییدگی) را تعریف کنید؟

به L در فرمول نيرو محركه خودالقايي، ضريب خودالقايي ميگويند و واحد ان نيز هانري ميباشد

22-فرمول ε = - L  dI/dt      را ثابت کنید؟

Φ=b I          εL = - N dφ/dt          

     εL  = - L  dI/dt           ε = - Nb  dI/dt                 Nb = L     ………         

23-یکای خودالقایی چه نام دارد،آنرا تعریف کنید؟

هانری،یک هانری ضریب خودالقایی سیم لوله است که جریانی با آهنگ تغییر یک آمپر بر ثانیه از آن می گذرد و نیروی محرکه ای برابر یک ولت در آن القا می کند.

24-منظور از القا گر چیست؟
به هر قسمتی از مدار که خاصیت خودالقایی داشته باشد،القاگر می گویند.  مثلا پیچه و سیم لوله در مداری با جریان متغیر،القاگر هستند.

25-ضریب خودالقایی سیم لوله را بدست آورید؟

B = K μ0 NI/L

Φ = AB   = A K μ0 NI/l         >     ε = - N dφ/dt   

ε = - N2 K μ0( A/L).(d I/ dt)      >  ε = -L dI/dt

L=  k μ0 N2 A/L                               

26-آیا با تغییر جریان،ضریب خودالقایی نیز تغییر می کند؟

خیر،ضریب خود القایی از مشخصه های ساختاری القاگر است که به جریان متغیری که از آن می گذرد بستگی ندارد.

27-ضریب خودالقایی به چه عواملی بستگی دارد؟

طبق فرمول L = 0N2A/L                  

-تعداد دور سیم لولهN   :  -با افزایش تعداد دورها ،ضریب خودالقایی نیز افزایش می یابد.

-سطح مقطع سیم لوله   :   با افزایش سطح مقطع ضریب خودالقایی افزایش می یابد.

-طول سیم لوله،       : با افزایش طول سیم لوله ضریب خودالقایی کاهش می یابد.

- تراوایی نسبی هسته  K    : با افزایش K ضریب خودالقایی افزایش می یابد.

28-دو سیم لوله با سطح مقطع وتعداد دور یکسان در نظر بگیرید، اگر طول یکی از سیم لوله ها دو برابر دیگری باشد،نسبت ضریب خودالقایی آنها چقدر است؟

L1=2L2       L2 = 0N2A/L2      >     L1  = 0N2A/L1

       L1 = 0N2A/2L2   =  (1/2) 0N2A/L2  = L2/2                                                 

نکته: دو سیم لوله مشابه با طولهای نا برابر را اگر در اختیار داشته باشیم، همواره سیم لوله بلندتر دارای ضریب خودالقایی کمتری خواهد بود و نسبت ضریب خودالقایی آنها برابر نسبت وارون طول آنها است.      (L2 / L1) = (L1/L2)

29- تراوایی نسبی مغناطیسی هسته چیست؟

K در فرمول B = K μ0 NI/L   ضریبی است که به جنس هسته درون سیم لوله وابسته است.اگر درون سیم لوله فقط هوا باشد 1  =K  و کمترین مقدار لوله خواهد بود       با قرار دادن هسته درون سیم لوله ،خاصیت سیم لوله افزایش می یابد.

نکته :در این فصل آزمایش 5-2، شکل 5-16 اهمیت دارد.

30-انرژی ذخیره شده در القاگر(سیم لوله)را تعریف کنید؟

هنگامی که به دو سر القاگر ولتاژی وصل شود،از طرف القاگر انرژی داده می شود.مقداری از این انرژی در مقاومت R تلف شده و مابقی در میدان مغناطیسی سیم لوله ذخیره می شود.   U = (1/2) L I2

به بیان ساده انرژی ذخیره شده در میدان مغناطیسی القاگر  حاصل از عبور جریان از القاگر را گویند.

31-رابطه انرژی القا گر را بر حسب ویژگی های القاگر بنویسید؟

   = (0N2 I2 A / 2L)       = 1/2 (0N2 A /L) I2  U = (1/2) L I2

32-جریان متناوب چیست؟

اگر جریان الکتریکی ایجاد شده در یکبازه زمانی مشخص به صورت تناوبی تغییر کندو بعد از هر دوره تناوب جهتش عوض شود، جریان متناوب خواهد بود.

33-متداول ترین روش تولید جریان متناوب چیست؟چرا؟

متداولترین روش تولید جریان القایی،تغییر زاویه α است.زیرا ساده ترین راه برای تغییر شار ،تغییر زاویه α می باشد.

34- دوره یا زمان تناوب را تعریف کنید؟

زمان چرخش یک دوره را دوره یا زمان تناوب می گویندو آنرا با T نشان می دهند.

35-بسامد زاویه ای چیست؟

 بسامد زاویه ای یا ω مشخص می کند که برابر /Π2 =ω  می باشد به ω سرعت زاویه ای هم می گویند.( مطالب پیش دانشگاهی در زمینه حرکتهای دورانی)

36- با توجه به دوره و بسامد زاویه ای ، زاویه α را بنویسید؟

α =2Π t / T  = ω. t

t   زمان مورد نظر        T  دوره حركت             ω بسامد زاويه اي   

37-ثابت کنید که شار متناوب از رابطه     φ=φ max  .cos ωt بدست می آید؟

α= ωt    > φ = AB cosα    >>

φ = AB cos(ωt) = φmax. cos ωt   

38-فرمول نیروی محرکه متناوب را اثبات کنید؟

φ=φ max  .cos ωt      = AB cos ωt

ε = - N dφ/dt  = -N( d(φ max  .cos ωt)/ dt) = + N AB ω sin ωt

   ε =+ N AB ω sin ωt     >>    ε = ε max sin ωt      

 ε max  =+ N AB          

39-فرمول جریان الکتریکی متناوب را بدست آورید؟

 I = ε/R    ε = ε max sin ωt      

I=( ε max /R) sin ωt    = I MAX sin ωt

I MAX = NABω/R          

40-مولد صنعتی جریان متناوب چیست؟

در صنعت برای ایجاد جریان متناوب از مولدهای مخصوص استفاده می شود که در این مولدها،پیچه هاساکن هستند و آهنربا ها در مقابل آن می چرخند.این مولدها را مولد صنعتی جریان متناوب می نامند.

41- در مدار زیر در دو حالت زیر جهت نیروی محرکه القایی را در سیم لوله مشخص کنید(با ذکر دلیل)

الف)با افزایش رئوستا:

وقتی مقاومت خارجی افزایش می یابد،با توجه به ثابت بودن اختلاف پتانسیل باتری(مولد) جریان مدار تغییر کرده و کاهش می یابد.در اثر کاهشI ،میدان مغناطیسی درون سیم لوله و شار عبوری از سیم لوله کاهش یافته و در نتیجه یک نیروی محرکه خودالقایی در سیم لوله ایجاد می شود تا از کاهش جریان جلوگیری کند – به عبارتی سیم لوله همانندمولدی می شود تا جریان خودالقایی را در جهت،جریان اصلی مدار تولید کند – نیرو محرکه خودالقایی هم جهت با نیرو محرکه باتری

ب)با کاهش مقاومت رئوستا:

وقتی مقاومت خارجی کاهش می یابد،جریان مدار تغییر کرده و افزایش می یابد که افزایش جریان مدار I باعث افزایش میدان مغناطیسی سیم لوله و شار عبوری از سیم لوله می شود،در نتیجه یک نیروی محرکه خود القایی در سیم لوله ابجاد می شود تا با افزایش شار مخالفت کند – به عبارتی سیم لوله همانند مولدی می شود تا جریان خودالقایی را در خلاف جهت جریان خودالقایی را در خلاف جهت جریان اصلی مدار تولید کند – نیروی محرکه خودالقایی مخالف با نیروی محرکه باتری

42-آزمایش (5-2)صفحه 194 را پاسخ دهید؟

الف)در هنگام وصل کلید: با توجه به حالت موازی لامپ و القاگر در هنگام وصل کلید،جریان اصلی مدار افزایش یافته و جریان خودالقایی در خلاف جهت جریان اصلی ایجاد می شود در نتیجه قسمت اعظم جریان از شاخه لامپ می گذردو لامپ ناگهان پر نور و سپس به نور عادی باز می گردد.

ب)در هنگام قطع کلید:جریان اصلی مدار به صفر می رسد.جریان خودالقایی در القاگر ایجاد شده که از شاخه لامپ می گذرد و لامپ را پرنور و سپس خاموش می کند.

43-جهت جریان خودالقایی را در سیم لوله B در 2 حالت زیر مشخص کنید و قطب های سیم لوله B را در 2 حالت مشخص نمائید

الف)کاهش مقاومت رئوستا باعث افزایش  I شده 'I باید به شکلی ایجاد شود که با افزایش شار مقابله کند پس :

ب)افزایش مقاومت رئوستا باعث کاهش جریان I در مدار A شده و باید جریان القایی ایجاد شده با کاهش شار مخالفت کند 

پیروز و سربلند باشید 

 منبع:وبلاگ کلاس فیزیک

بارم بندی فیزیک 3 و فیزیک 2 پیش

سوم ریاضی

سوم تجربی

پیش دانشگاهی ریاضی2

پیش دانشگاهی تجربی2

فصل

 ۵/۴

5/5

5/4

 ۵

1

 ۵/۴

5/4

5/2

 ۲۵/۲

2

 ۵/۳

6

25/4

 ۷۵/۴

3

 ۵/۴

4

75/3

 ۳

4

 ۳

-

-

 -

5

تبریک

هفته معلم بر اساتيد و معلمان عزيز مبارک باد.

معلمي شغل نيست؛ معلمي عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده اي، رهايش کن و اگر عشق توست مبارکت باد. (شهید رجایی )

 

اوست خدایی که در میان مردم درس نخوانده پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیاتش را بر آنها بخواند وآنها را تزکیه کند وکتاب وحکمت بیاموزد . (سوره مبارکه جمعه ، آیه 2 )

تعليم و تعلم از شئون الهي است و خداوند، اين موهبت را به پيامبران و اولياي پاک خويش ارزاني کرده است تا مسير هدايت را به بشر بياموزند و چنين شد که تعليم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرينش  درآمد. معلم، ايمان را بر لوح جان و ضميرهاي پاک حک مي کند و نداي فطرت را به گوش همه مي رساند. همچنين سياهي جهل را از دل ها مي زدايد و زلال دانايي را در روان بشر جاري مي سازد.در اين مسير مقدس ، بزرگاني همچون علامه شهيد استاد مرتضي مطهري گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان مي درخشد . شهيد مرتضي مطهري  يكي از آن معلمان راستين است كه با نگاه  تركيبي  به همه معارف بشري نظر مي كند و   تمامی تلاشهاي علمي و عملي را  مقدمه اي براي عبادت مي داند و با شهادت، عبادت عملي و علمي خود را كامل مي سازد . به همين مناسبت روز شهادت اين بزرگ مرد فرزانه را روز معلم ناميدند .

 

امام خميني (ره) در رابطه با نقش معلم می فرمایند:

نقش معلم در جامعه، نقش انبياست؛ انبيا هم معلم بشر هستند. تمام ملت بايد معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم بايد باشند و تمام افرادش متعلم.

 

حضرت امام جعفر صادق (ع)  در رابطه با مقام ومنزلت معلم می فرمایند:

«هنگامي که روز قيامت شود، خداوند تمام انسان ها را جمع مي کند و چون ترازوي اعمال نهاده شد و خون شهيدان را با مرکب قلم عالمان و معلمان بسنجند، ارزش مرکب آنان بر خون شهيدان فزوني خواهد داشت ». اين ارزش بدان جهت است که شهيدان در ساية علم و تربيت معلمان  و تعليم شايستة آنان به خدا راه يافته و لياقت شهادت نصيبشان شده است.

 

حضرت امام سجاد (ع)  در رابطه با مقام معلم می فرمایند:

حضرت سجاد (ع) در فرمايشات خود سفارش بسياري در حفظ حقوق معلم از سوي شاگردان دارند  و مي فرمايد:« حق کسي که عهده دار تعليم توست آن است که او را بزرگ شماري و مجلس او را سنگين بداري و نيکو به وي گوش فرا دهي و روي خود را بر او کني و با او بلند سخن نگويي و کسي را که از او چيزي  مي پرسد تو پاسخ ندهي و بگذاري که خود او پاسخ گو باشد و در مجلس او با هيچ کس به صحبت ننشيني و در محضر او بدگويي از کسي نکني و اگر از او در نزد تو بدگويي شد از او دفاع کني و عيب پوشش باشي و فضايل و مناقب او را آشکار کني و با دشمنش همنشيني نکني و با دوستش دشمني نورزي؛ پس چون چنين کردي، فرشتگان خداي تعالي به سود تو گواهي خواهند داد که مقصد و مقصود تو از او و فرا گرفتن دانش او فقط براي خدا بوده نه به خاطر مردم ».

پیروز و سربلند باشید


برنامه امتحانات هماهنگ کشوری سالهای اول و دوم  در خرداد 89

برنامه امتحانات هماهنگ کشوری  پایه‌های اول و دوم متوسطه ویژه‌ی دانش آموزان شیوه‌ی سالی‌-واحدی(روزانه) در نوبت خردادماه سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸

سال اول:

 

۸صبح

۵/۱۴بعد از ظهر

دوشنبه ۳/۳/۸۹

ادبیات فارسی(۱)

ادبیات فارسی(۱)

چهارشنبه۵/۳/۸۹

شیمی(۱)

شیمی(۱)

سال دوم:

 

۸صبح

۵/۱۴بعد از ظهر

شنبه۸/۳/۸۹

ادبیات فارسی(۲)

ادبیات فارسی(۲)

مسابقه وبلاگ نويسي سازمان آموزش وپرورش استان كرمانشاه به مناسبت هفته معلم

سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نظر داردبه مناسبت" هفته ی بزرگداشت مقام معلم" یک دوره مسابقه ی وبلاگ نویسی  ارائه ی مقاله در وبلاگ با عنوان" روش های تدریس  الکترونیکی"  برگزار نماید. همکاران می توانند تا تاریخ ۱۶/۲/۸۹وبلاگ های خود را در این وبلاگ ثبت نمایند.

به آدرس زير مراجعه نماييد.

http://e-learning89.blogfa.com/

شرایط:

۱-ارائه ی مقالات در وبلاگ با رعایت اصول وبلاگ نویسی.

۲-به روز رسانی وبلاگ ها واستفاده ار منابع مناسب و ذکر منابع مورد استفاده در وبلاگ.

۳-استفاده از قالب های وبلاگ وکدها وبنر مناسب.

۴-قرار دادن لینک دانلود فیلم های آموزشی یا مقالات در صورت استفاده در وبلاگ.

۵-فقط ۵ مطلب آخر پست شده در وبلاگ مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

۶-شرکت کنندگان می بایست در یک پست این وبلاگ را معرفی نمایند یا به این وبلاگ لینک دهند. 

اسامی برگزیدگان نهایی تا تاریخ۲۳اردیبهشت ماه ازطریق سایت سازمان اعلام خواهد شد